Monday, February 13, 2012

Aina joins Al-Baghdadi

Assalammualaikum,

Dalam usaha mencari tempat untuk Aina berguru dalam pembacaan Al-Quran. Aku terjumpa satu pusat pengajian khusus melatih kanak2 dan dewasa membaca Al-Quran dengan mudah dan betul.

Namanyer Al-Baghdadi...dekat jer ngan umah...dalam 5 minit jer naik keta...Alhamdulillah

Walaupun Aina dah nak masuk juzuk 2 hasil pengajiannyer bersamaku tiap kali selesai solat Maghrib, tapi maklumlah...aku ni mana lah ader tauliah...kot2 tajwid lari....tarranum apatah lagi...

Maka kami pun enrollkan Aina masuk kelas Al-Baghdadi ni....

Datang pun time malam..balik keja....terus isi borang dan Ustaz dok assess Aina...dia nak tengok pembacaan Aina


Assessment sedang berjalan....Ustaz tu kata...Aina dah pandai dan kenal huruf serta bunyi...tapi bab harakat tu ader yang tak berapa tepat....yang harakat 2 jadik 3...yang harakat 5..jadik 3....aku yang dok sebelah Aina sengih2 jer biler perasan dia baca tak cukup harakat...hehe

Makanyer...kami putuskan Aina join kelas asas dan seterusnyer Tajwid sambil Talaqi.....Estimate tamat pengajian dan khatam dalam 18 bulan...kiranyer kalau tak der aral, Aina akan khatam Al-Quran pertengahan tahun depan...insyaAllah...


 
Untuk kelas asas ni, Aina dapat buku Tamhid dan Alat Ketuk tu....


 
 
Malam2 lepas abis homework...Aina akan berlatih guna teknik Al-Baghdadi ni...suka lak aku tengok dia ketuk2 kayu tu....



adiknyerpun teruja...dok ketuk2 jugak


 
Kelas tiap Sabtu...kol 11am...malamnyer pun ader kelas untuk orang dewasa pula...


So pagi Sabtu Aina tiap minggu memang penuh....dari pagi sampai ke tengah ari...sebab kol 8.30 sampai 10.30 dia ader kelas English...kol 11 sampai 12.30 kelas mengaji di Al-Baghdadi pula....last week lagi best....lepas abis kelas Al-Baghdadi, balik salin baju...makan laju2...pastu terus gi sekolah ganti pula....huhu....seb baik dia ok...tak ngadu penat...Mama nyer yang tengok dia sibuk2 tu lak yang rasa penat...


Tak per lah...semoga ilmu yang diperolehi bermanfaat buat Aina sampai biler2, amin



Albaghdadi di TV3



Teknik Albaghdadi


3 comments:

*∽ IZAN ∽* said...

bagusnya Aleyn. 18 bulan boleh tamat course yek. Mudah-mudahannn jadi ilmu yg bermanfaat utk Aina

Aleyn said...

InsyaAllah

najah salwa ismail said...

bagusnye dlm 18 bln dh bley khatam Quran. Definitely nk antr anak sy gk. Tq share info =)