Wednesday, November 17, 2010

Salam Aidiladha







Sedikit catatan



*************************************



Terdapat tiga peristiwa penting untuk diambil iktibar dan teladan...



Pertama,

Peristiwa Siti Hajar dan anaknya Ismail a.s diperintahkan oleh Allah s.w.t. agar Nabi Ibrahim meninggalkan mereka di satu kawasan padang pasir yang tandus. Ia kini menjadi tumpuan jutaan umat Islam menunaikan rukun Islam yang ke lima, Mekah atau dahulunya dikenali sebagai Bakkah.



Kedua,

Peristiwa di mana Allah s.w.t. menguji keimanan Nabi Ibrahim agar menyembelih anaknya, Nabi Ismail a.s yang berakhir dengan penyembelihan seekor kambing biri-biri sebagai ganti kepada anaknya. Peristiwa ini menunjukkan betapa patuhnya Nabi Ismail a.s dalam memenuhi arahan yang diberikan oleh Allah tanpa rasa ragu-ragu mahupun curiga:



Nabi Ismail a.s. berkata: ``Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insya-Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'' (Ash-Shafaat:102)



Dan ketiga,

Pembinaan semula Kaabah oleh kedua-dua nabi Allah yang mulia ini.``Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat.``Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: ``Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang i'tikaf, yang ruku' dan sujud...'' (Al-Baqarah:125)




*************************************




Atas kesempatan ini saya ingin mengucapkan





"SELAMAT MENYAMBUT AIDILADHA"




Semoga kalian bergembira dan

mendapat Rahmat Allah S.W.T dunia dan akhirat, amin



No comments: